V září roku 1979 byla zahájena stavba nové silnice 1/11 kolem Týniště nad Orlicí. V letech 1973 – 1974 byla stará dlážděná vozovka protínající naše město směrem z Hradce Králové do Kostelce nad Orlicí opravena zesílením o živičné vrstvy a rozšířena téměř na 6 m. Se stoupajícím množstvím projíždějících aut však ani tyto úpravy nestačily, a tak byl v roce 1975 zpracován projektový úkol, který měl vyřešit tyto problémy.
Projektová dokumentace řešila průjezd městem tak, že nová cesta vedoucí od Hradce u čerpací stanice uhnula směrem do luk, překřížila Mosteckou ulici, která vede do Albrechtic nad Orlicí, a směřovala dál mimo město po břehu proti toku řeky Orlice. Dvěma nadjezdy překročila cestu do luk a železniční trať na Choceň a za Voklikem se napojila na rovný úsek výjezdu z města směrem na Kostelec nad Orlicí.
Projektová dokumentace rozdělila stavbu na 3 etapy. Stavba přeložky byla zahájena v září 1979. Investorem akce byl Silniční investiční útvar Pardubice a dodavatelem stavby Silnice Hradec Králové, závod Rychnov nad Kněžnou. Uvedením do provozu v červnu 1984 byla ukončena 2. etapa a finální práce uzavřely tuto akci v listopadu 1985. Délka přeložky byla 3400 m a stavební náklady obnášely tehdy zhruba 53 miliónů korun. Jen pro zajímavost bylo dovezeno 250 tisíc m3 zeminy na násep a podklad, pokryto bylo téměř 45 tisíc m2 plochy živičným povrchem. Nejvyšším bodem je most přes železniční trať ve výši 12 m. Na stavbě byly použity i nové technologie. Stavbu provázely ruku v ruce nejen provozní problémy, ale i sama příroda testovala kvalitu provedených prací. Povodně v následujících letech, především v roce 1997, jsou dokladem dobře odvedené práce.
V těchto místech je dnes kruhová křižovatka u nákupní zóny
Stavba nadjezdu
A co k tomu dodat? Mnohá města se v současnosti potýkají s velkým nárůstem projíždějících osobních a nákladních aut, autobusů a dalších vozidel, s bezpečností obyvatel a znečišťováním ovzduší. Naše město mělo to štěstí, že se kdysi našly finanční prostředky a stavba obchvatu mohla být realizovaná mnohem dříve. Pro naše město to je to vskutku nadneseně řečeno stavba tisíciletí.
Libor Koldinský (foto - archiv autora)